Vårt valg var en Nidelv 26

Erfaringer med snekke fra Kristiansand til Gøteborg

Logg for sommeren 2014

Viktor kjører oss til Vippetangen. Vi kjører ut til Hjelp.

Dag 1 Lørdag 21/6 Kjører fra Hjelp til Moss hvor vi handler. Det er en artig friluftskonsert med eldre jazzsanger som vi får med oss fra båten. Kjører videre til en holme mellom Hankø og Risholmen.

Dag 2 Søndag 22/6 Akerø fort og Tisler Drar fra Risholmen til Hankø hvor vi går en tur. Mange flotte sommerhus. Drar videre på utsiden av Hvaler og stopper ved Akerø fort. Det fremstår som ganske dårlig vedlikeholdt. Det er mye søppel inne i borgen og det vokser mye busk iog kjerr der som gjør mye av borggården utilgjengelig. Det burde være ene enkel oppgave å rydde opp i gården, men det er tydeligvis ikke prioritert. Det blåser nordavind så det er nærmest fritt for bølger på sørsiden av Hvaler. Det hadde gått helt fint å fortsette helt til Koster, men vi velger å stoppe på Tisler. Legger oss i viken på Østsiden. Det er faktisk ingen andre båter her ute. Kikker en tur i land og går opp til varden. En plakat her forteller om en sjelden labyrint som skal finnes på Slottsfjellet.

Langtur sommeren 2014.

Dag 3 Mandag 23/6 Strømstad Fremdeles pent og litt kjølig vær. Går en tur på øya og prøver å finne labyrinten som de skriver om, men jeg klarer ikke å finne den. Det er imidlertid artig å se omkring her. Ganske mange eldre hus, men ingen mennesker. Rart å tenke på at det var fastboende her helt til 1939. Det kan ikke ha vært lett å komme seg til land i dårlig vær. Vi drar inn til Strømstad. Mye plass i havnen, det er vel tidlig i sesongen og tidlig på dagen. Kjøper et nytt tau til jolla. 10 meter, 12 mm flytende. Kjøper også støpsel til laderen til systemkameraet og et nytt termometer. Drar ut til Ekenes på Koster. Sitter litt på restauranten og ser på utsikten, men det blir kjølig når solen går ned.

Dag 4 Tirsdag 24/6 Koster Det er kommet et slags museum over Kosterhavets nasjonalpark her. Det er gratis og ganske bra. Vi leier to sykler. De gir rabatt på sykkelleie når man har betalt havneavgift så vi betaler kun 60 per sykkel, mot normalt 100 for brukte og 150 for nye. Det er mulig å leie Segwayer her også. Jeg har lyst, men Liv vil ikke så vi lar det være. Guidet tur på Segway er ganske dyrt, kr 490. Man kan også kn leie det for en halvtime og det er kr 150. Kjøper lokal varmrøkt smørfisk og laks som vi tar til middag. Det smaker utsøkt. Jeg løper 4 km på en sti opp til Kostersundet. Kommer forbi en kirkegård.

Dag 5 onsdag 25/6 Musösaltan Vi kjører sørover forbi Kyrkosund og på yttersiden av Ramsø. Der kommer vi over en stor selkoloni. Det må være minst 50 stykker som ligger på små skjær og soler seg. En del sklir uti og svømmer mot båten. De virker nysgjerrige, men stopper på ca 70 meters avstand. Jeg stopper motoren så vi kan drive forbi dem og ta bilder og film. Jeg er nok litt for opptatt av selene for vi etter hvert driver vi på en grunne, og jeg må hoppe ut for å dytte båten av grunna igjen. Vi kjører videre forbi Havstensund og deretter til Grebbestad. Der handler vi litt, går og ser på gatelivet og tar en softis i sola. Jeg spør en fisker som losser ut hundrevis i store makreller om hvor han fisker. Det er langt til havs får jeg vite. Fyller 120 liter diesel. Den koster 16,90 svenske per liter. Vi drar videre til en uthavn som kalles Musösaltan. På en øy her som heter Björnåsen er det bygget en masse varder av hugstrester fra stenhuggertiden. Det ligger tydelig mye arbeid i det og enkelte har en fantasifull utforming. En har for eksempel en gummistøvel på toppen. Ringer Lisa og hun forteller at hun har kjørt guttene til Gardermoen. Hun får en melding fra Viktor om at de har funnet hverandre og spist. Jeg sender også en melding til Viktor og får svar at det nå har funnet et overnattingsted og at alt er bra. Jeg har vært litt urolig for om noe kunne gå galt siden de dro til hver sin by og skulle finne hverandre der nede.

Dag 6 torsdag 26/6 Fjällbacka Vi drar inn til Fjällbacka. Vi går gjennom en naturformasjon som kalles Kungskyften etter at Oscar II besøkte den i 1880 årene ligger her. Scener fra Ronja Røverdatter ble også spilt inn der. Det er en trang bergkløft hvor det har kilt seg fast noen kampesteiner og vi går under disse . Det er et mektig skue. Kikker litt på livet i byen og ser på et kunstgalleri med malerinnen Ewa Leyman. Hun maler virkelig naturtro bilder i olje. Jeg tror først at et et fotografi. Vi kjøper et par postkort av bildene. Vi drar deretter videre over humparna, et åpent og værhardt kystområde. Det blåser frisk vestavind så det er bare så vidt vi kan passere. Siden det blåser friskt så velger vi en innhavn som overnatting og vi slår oss ned i Hunnebostrand. Sliter litt med å legge til bryggen fordi det driver så friskt, men det går bra når vi får god hjelp av nabobåtene. Det er en stor skulpturpark her av granittskulpturer fra nordiske kunstnere. Parken er så vidt vi forstår noe som skal stå her i år og deretter flyttes et annet sted. Mange av kunstverkene er virkelig fantasifulle og flotte.

Dag 7 fredag 27/6 Kornö og Usholmen Jeg løper 4 km om morgenen. Ser et slags kunstverk av kampesteiner som er formet som en hånd som er ca. 50 meter lang. Det står ingen forklaring til hvem som står bak det, men det er artig. Vi drar videre gjennom Sotekanalen, Pinan forbi Smögen og stopper på Stora Kornö. Når vi skal legge til med aktebøye så tenker jeg ikke på å ta opp flaggstangen og tauet kommer rundt og knekker den. Jeg får senere spikket den til, men den blir 5 cm kortere enn før. Vi kikker gjennom de smale gatene og husene på øya. I kiosken sier jeg at min morbrors fru kommer fra øya og ekspeditøren finner da frem en bok som beskriver alle hus på øya og hvem som har eid dem gjennom tidene. Vi finner ikke Inger Svensson, eller andre som heter Svensson, men jeg tror ikke listen over beboere er fullstendig. Boken er utsolgt og dette er den siste som de vil beholde. Vi besøker forfatterne, Barbro, som bor noen hus lenger opp i gata og utveksler epostadresser med henne. Vi dorger litt når vi drar videre og får en makrell. Endelig, fisk å få, det har vært dårlig stell. Vi stopper ved en uthavn som heter Usholmen.

Dag 8 lørdag 28/6 Gullholmen Det regner og det er nok nyttig for planter og jordbruket for det har vært veldig tørt. Håper imidlertid at det gir seg snart. Det er ok at det regner om natten. Vi drar først til Grundsund. Det er et trangt sund med bebyggelse på begge sider. Går en liten tur og ser på de trange gatene og de pene trehusene. Det er ganske kjølig. Jeg tenker å fortsette gjennom Grundsund, men jeg overser at det er en meget grunn vik innerst og vi kjører oss fast på gjørmebunnen. Heldigvis hadde vi bare 3 knops fart. Når jeg prøver å bakke knaker det faretruende, og jeg er redd for at roret skades. Letter båten ved å tappe ut alt vann og legge ankeret og ankerkjettingen i jolla og da driver vi av. Det virker som om roret er helt uskadet så det gikk bra. Vi kjører videre til Gullholmen som er en meget tettbebygd øy. Hele øya er helt dekket av trehus som står inntil hverandre og med gangveier som er et par meter brede. Det kan sammenlignes litt med Lyngør, men dette er større- Veldig spennende sted. Veldig stille og fint når vi kjører videre så vi legger ruta utaskjærs. Dorger litt og drar tre fine makreller. To av dem på 440 gram og en litt mindre. Det er kanskje det å dra utaskjærs som er løsningen på å få makrell nå så tidlig i sesongen. Legger oss på en uthavn like ved Kyrkesund. V i går en tur over heiene der og kommer til et relativt stort område som tydeligvis har vært utsatt for lyng og krattbrann for et par år siden. Det kan ikke være enkelt å slukke på disse uveisomme områdene.

Dag 8 søndag 29/6 Marstrand Det blåser opp om natten og viden skifter retning sånn at jeg må opp og binde et tau fra akterenden mot land. Vi kjører til Skjärhamn. Jeg trenger flere kart men båtbutikkene her er dessverre utsolgt for den serien jeg trenger. Ekspeditøren sier at de sikkert har det i Marstrand. Vi tar en tur innom Nordens Akvarellmuseum som ligger her. Bygningen er flott. De har nå en spesialutstilling av Lars Lerin. Det er greit, men jeg er ikke veldig begeistret. Han maler figurativt og typisk med utflytende, naturmotiver. Det vi så av Ewa Leyman i Fjellbacka var mye mer i min smak. Vi kjører videre til Marstrand. De er faktisk utsolgt på kartserien jeg trenger der også men de har et stort oversiktskart som dekker sør Sverige og Danmark. Det koster 195 og jeg tar det. Vi tar en jordbærtærte med vaniljesås og kaffe. Det koster kun kr 50 og er helt utrolig godt. Et helt måltid. Vi går opp på borgen der vi tar en guidet tur. Borgen har også blitt benyttet som fengsel og guiden forteller mye om fangetiden og grusomme avstraffelser. Det kan virke som han overdriver litt for å gjøre fortellingen mer fargerik for turistenes skyld, men det er likevel interessant. Borgen er virkelig verdt et besøk. Den er meget stor, og mange ganger, fengselsceller og andre rom er åpne for publikum. Jeg løper en tur på en gangvei som går rund øya. Den er 4 km i alt og med mange flotte utsiktspunkter med plakater. Det er 300 kr for nattehavnen her, men både dusj og tøyvask er gratis. Vi vasker og tørker noe tøy og jeg får en dusj.

Dag 9 mandag 30/6 Gøteborg Går en tur rundt øya før frokost. Spiser den siste makrellen før vi drar videre. Stopper på Rørø for å fylle vann. Fyller også opp med diesel. Det går på 46 liter, og literprisen her er 14,98. Rørø er en gammel fiskerlandsby med ganske mange hus. Vi spasererer en liten tur før vi drar videre til Långedrag utenfor Gøteborg. Långedrag ligger 9 km fra sentrum så vi tar trikken inn. Det er en liten avveksling etter over en uke i båt å benytte sporvogn, og spasere i Göteborgs travle gater. Spesielt fruen setter pris på dette. Etter Göteborg legger vi oss i uthavn ved Rävholmen i Gøteborgs skjærgård. Denne øya er i følge vår havnebok en nylig nedlagt marinebase, men på brygga står det fremdeles «militært område, fortøyning forbudt» Vi legger til mot et svaberg der det ikek står noe nskilt og går en tur på øya. Det står to enslige brakker der og i følge et skilt ble de siste kanonene tatt vekk i 2003. Alle anlegg er revet eller fylt med stein og betong. Det er litt skuffende, jeg hadde håpet at vi kunne sett hvordan militæranleggene var. På kvelden kommer en marinebåt, en rib opp til oss. En enslig offiser er der og han sier at basen aldrig har blitt nedlagt, men at det har blitt lov å ligge der vi ligger nå, men ikke på brygga. Han sier også at vi har lagt til på deres arbeidsplass, så han er nok ikke helt fornøyd med at vi ligger der.

Dag 10 tirsdag 1/7 Læsø Jeg tar en svømmetur og filmer med undervannskameraet. Det er ingen skader eller riper etter at vi ble sittende fast på gjørmebunnen i Grundsund. Ser to teiner langs land med noen strandkrabber og en flyndre i. Vi drar over til Læsø i Danmark. Det er pent vær, helt vindstille og ingen sjø. Det er mye skipstrafikk og ganske utfordrende å navigere sånn at vi unngår å komme på kollisjonskurs med alle. En app som viser kursene og posisjonene til alle er til god hjelp. Liv styrer og jeg beregner kursen. Når vi er forbi skipsleia dorger vi litt og får en makrell og to fjesinger. Jeg tror først at fjesingen er en liten torsk, men jeg ser heldigvis piggen i siste liten. Jeg tar også et bad der ute. Vannet er faktisk ganske varmt og det er veldig klart og fint. På Læsø ligger båtene langsetter og utenpå hverandre. Vi finne ren svensk motorbåt som er uten andre på utsiden. Det er klar overvekt av seilbåter her og de ligger 3 og 4 utenpå hverandre. Vi rusler en liten tur og ned på en utmerket sandstrand. Det er litt for kjølig til at et bad frister nå, men det er fint å sitte her.

Dag 11 onssdag 2/7 Sæby på Jylland I dag regner det og blåser en del. Vi kjører over til Sæby på Jylland. Det e rbemerkelsesverdig grunt her, ved Rønne rev må man tre nm ut for å gå klar av grunna. Sæby er en hyggelig liten by som både har en koselig gamleby med bindingsverkshus fra 16, 17, og 18- hundretallet, og et moderne sentrum med handlegate.

Dag 12 torsdag 3/7 Fredrikshavn I dag blåser det så friskt at vi venter med å gå ut. Jeg skriver et brev til Margaret og Tony. Liv tar en tur i byen. Jeg leier en sykkel og sykler til Fredrikshavn. Det er lenge siden jeg har vært her og jeg kjenner meg nesten ikke igjen. Finner imidlertid outleten vi var på sist, men det er ganske lenge siden. På ettermiddagen løyer det littt og vi tenker å kjøre ut til Vesterhavn på Læsø, men underveis innser vi at det fremdeles blåser for mye. Læsø ligger så langt ute at vi ikke ser den i horisonten og selv om jeg vet at den ligger på kompasskursen jeg har så det virker som galskap å sette ut mot åpne havet i relativt frisk vind. Vi snur derfor og kjørre ri stedet til Fredrikshavn. I Fredrikshavn går vi på Kino og ser filmen Kaftidioten av Jan Moland, med Stellan Skarsgård i hovedrollen. Det er en svart komedie som er ganske underholdende.

Dag 13 fredag 4/7 Havnevakten i Fredrikshavn er svært service minded og tegner opp severdigheter på et kart som vi får. Jeg går opp og ser på en botanisk have som han anbefaler. Syns det blir litt langt og snur etter bare å ha fått et glimt av den. Handler noen flasker vin før vi tenker å dra direkte over til Göteborg. Fyller 95 liter diesel til 11,80 DKR/ liter. Når vi har kjørt et par timer innser vi at det er i overkant mye vind i dag og vi går derfor inn til Østerhavn på Læsø igjen. På Læsø leier vi sykler og tar en runde sammen rundt Østerhavn. Etterpå sykler jeg alene til Byrum. Der er det et utkikkstårn med en interessant historie. Det ble satt opp av en enkeltperson i 1927. Han støpte steinene selv.

Dag 14 lørdag 5/7 Knippla Vi starter kl 8:45 og tar fatt på overfarten til sverige. Det er 5 sekundmeter vind og det er meldt økende til 8 så det gjelder å komme av gårde. Men det viser seg å utvikle seg motsatt etterso mvi nok hadde langt mer enn 5 sekundmeter i starten, men det var avtagende og stilnet til slutt neseten helt opp. Etter å ha passert skipsleia la vi oss til å drive og spise frokost. Slapp ut en hekle agnet med agnsild og fikk fire fine makreller. Vi dro videre til Vinga fyr der Evert Taube vokste opp. Det er et interessant Taube museum der og et fyr som er åpent for publikum og med guider av Vinga fyrs venner. Vi tar en is og kjører videre til øya Knippla. Dette er en liten øy med 400 fastboende og butikk og restaurant.

Dag 15 søndag 6/7 Åstol Jeg løper en runde rundt øya før frokost. Deilig å ta en dusj på det fine badet her i havnen. Vi drar videre til øyen Åstol som også har rundt 400 innbyggere, butikk og restaurant. Går en runde og ser oss om og kjøper en is. Kjører videre til tettstedet Moløsund som er et gammelt og idyllisk fiskevær. De har en butikk her som ble stengt i 1966 med varene intakt. Siden 2010 har det vært et slags museum og det står slik det var i 1966. Kjører til uthavna Danholmen hvor vi slår oss til for natta.

Dag 16 mandag 7/7 Saxen Det er flere tettsteder her som vi kunne sett på slik som Käringön, men vi velger å kjøre videre til Lysekil. Det regner en del i dag, men det er veldig mildt så vi fryser ikke. Bruker en del tid i Lysekil før vi drar videre på innside nav Malmöen og slår oss til på Saxen utenfor Kungshavn.

Dag 17 tirsdag 8/7 Gluppø Det er østavind og pent vær så vi velger å for en gangs skyld kjøre på utsiden av Smøgen og også på utsiden av Sotekanalen. Det er mange værharde og glattskurte berg her. Dorger to små makreller. Vi går inn i Bovallstrand. Vurderer å løpe en tur, men det er rett og slett for varmt. Vi tar i stedet en softis. Kjører videre og slår oss ned på Gluppö. Her er det et femtitalls båter som forventet. Det kommer en båt som selger godis, men vi ser ingen tegn til salg av rundstykker og aviser neste morgen. Om kvelden velger vi å endelig bruke engangsgrillen vi har hatt liggende foran i 8 år. Mye av tennvæsken har nok fordampet så jeg må fyre litt ekstra med tørt gress for å få kullet til å antenne, men de går det bra. Vi steker svinekjøtt og nypoteter.

Dag 18 onsdag 9/7 Går en tur på Gluppø for å se etter labyrintene som angivelig skal finnes her. Finner ikke de forhistoriske, men jeg finner en stor av nyere tid som sikkert er lagd av småbarn. De har sikkert også hørt om labyrinten og har bestemt seg for å lage en selv. Det er også laget noen groper i morenehaugene her på samme måte som på Tisler, men jeg går ut fra at dette ikke er den omtalte labyrinten. Vi drar videre til Havstensund der jeg løper en tur på 4 km. Kjøper jordbær i butikken her, de er nydelige. Vi drar videre nordover og velger å kjøre helt til Norge. Det er hanske sterk vind, men den kommer fra øst så det er ingen problemer med bølger. Får 5 makreller på dorg på vei over Sekken. Ved sundet inn mot Herføl ligger det en norsk tollbåt og stopper en del av båtene som kommer. Vi blir imidlertid ikke stoppet. Fyller 84 liter diesel på Herføl. Literprisen er 12,60. Vi slår oss til på en øy som heter Ekholmen. Tenkte å fiske med makrellhoder og legger dem i gummibåten, men en måke finner dem og spiser dem opp. Vannet her ser ut til å være litt grumsete selv om vi er helt på yttersiden av Hvaler, ikke langt fra Skjærhalden. Det er rart att glommavannet kan flyte så langt. Avtaler med Arve at vi stikker innom dem på hytta i morgen.

Dag 19 torsdag 10/7 Rauøy Ingen fisk på snikesnøret i natt. Tror vi har hatt en tropenatt til og morgenen er varm og himmelen skyfri. Vi kjører på utsiden av Hvalerøyene og til Mærrapanna. Tar et bad underveis. Vi går opp til hyta og det er veldig varmt. Får is og jordbær av Arve og Anette. Drar videre og avtaler med Niklas at vi møtes i morgen i Åsgårsstand. Vi legger oss på svai på vestsiden av Rauer mellom Kalven og øya. Går en tur i land, men vi kommer ikke langt ettersom det er en ufremkommelig røys mot kalven og militært område med adgang forbudt sørover. Får en stor makrell på reke. Den veier 780 gram.

Dag 20 fredag 11/7 Prøver å klatre opp steinrøysa på Rauøy kalven, men gir opp når jeg er nesten oppe fordi jeg syns det er litt farlig. Riktignok er flere ruter gjennom røysa merket med hvite merker, men jeg tar ikke sjansen i tilfelle det blir vanskelig å komme ned igjen. Det er en del bølger som gjør det vanskelig å sove når man ligger på svai så jeg står tidlig opp. Vi Møter Niklas med familie i Åsgårstrand. Handler jordbær, vaniljesaus og kaker og drar til Basøybukta og bader og koser oss. Fisker litt og får to makrell. Liv og jeg reiser videre til Mølen og legger ut Snikesnøre agnet med makrellhodebiter og krabbeteine. Dessverre er det fullt på Mølen så vi må videre til Rambergholmen.

Dag 21 lørdag 12/7 Drar tilbake til Mølen og tar opp snøre og krabbeteine, men det er ingen ting der. Noen har spist opp maten i krabbeteina, men de er borte igjen. Den lå på 40 meter. Vi drar hjemover. Stopper bare på Steilene og bader og drar rett videre til Gressholmen. Det går greit med buss, selv om det er varmt. Vi er hjemme igjen kl 16.

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Tok en svær torsk på snikesnøre sør for Hurumlandet

En artig kunstnerisk fremstilling vi kom over på Koster.

Kolerakirkegårder er det mange av langs kysten. Koleran er veldig smittsom, og de trodde den smittet fra de døde. Derfor tute ikke bære de døde inn på den vanlige kirkegården.

Kungsklyftan.

Skulpturpark i Hunnebostad.

Fiskere levde et farlig liv. Selv på et lite sted som Grundsund var det mange som kom bort på havet hvert år.

Gullholmen.

Det edste huset på Gullholmen.

Hus med tangtak er særegent for Læsø.

Læsø har også hus med mer tradisjonelle sivtak.

Sæby er en meget hyggelig by som man må få med seg.

Ljugarbenken på Knippla.

Det er alltid hyggelig på komme innom Anette og Arve på hytta i Mærrapanna.

Liv fikk en pen makrell ved Rauer.

Mathias som styrmann.

Marcus har funnet en fin plass å se ut.