Vårt valg var en Nidelv 26

Erfaringer med snekke fra Kristiansand til Gøteborg

Logg for sommeren 2015

Vi reiser søndag 26 juli. Sindre kjører oss ned til Rådhuset. Jeg har med en sykkel. Det den gamle til Sindre. Første fergen vil ikke tas med sykkelen, de sier at det ikke er lov. Vi kommer akkurat nå de skal gå så det er ikke tid til å forklare. På neste ferge få vi den så vidt med dersom vi lover å ikke ha med sykkelen igjen. Noterer 2471 motortimer når vi starter. Utenfor Fagerstrand er det en båt som signalisere nød. De liger for anker og sier at de har fått motorstopp. Jeg tauer dem til Vindfangerbukta. I Drøbak fyller jeg 130 liter diesel. Prisen er 10,35 per liter. Motortimer 2473. Vi kjører til Tofteholmen. Dorger på slutten og får tre makrell. Legger ut snikesnøre med makrellagn.

mandag 27/7 Holmsbu Mandag 27.7 En liten torsk på snikesnøret. Vi går en liten tur i den ville skogen på Torskeholmen og drar deretter til Holmsbu. Dorger litt på veien, men snøret ryker faktisk, så vi har vel satt oss fast i noe. I Holmsbu ringer mor og sier at hun har falt i dag tidlig og ventet lenge på å få hjelp fra hjelpesentralen. Alt er i orden nå men hun trenger noen å snakke med. Bente er på jobb og Arve er på hytta. Jeg ringer Viktor og foreslår at de kanskje kan ta en tur. De holder på med kjøkkenmonteringen. Liv og jeg går opp til Galleriet i skogen med Henrik Sørensens samlinger. Bygningene er artig og verd et besøk. Kunsten er heller ikke så verst, han imponerer med et meget vidt spekter av stilarter. Det er mye natur og portretter. Vi drar vider sørover ved 16-tiden og da båser det veldig friskt og sjøen er såpass grov at det er på nippet at vi ikke snur. Vi kjører inn til Holmestrand og blir i gjestehavna der. Dessverre har vi mistet flaggstanga med flagg. Den må ha falt av sjøgangen. Den var jo brukket en gang og passet ikke helt. Vi rusker en tur i byen og komme ri prat med en nyinnflyttet pensjonist fra Bergen som er så fornøyd med byen og klimaet. Artig å se gamle Holmestrand og Odd Børretsens bolig.

tirsdag 28/7 Bolern Vi drar videre til Horten. Havnen er veldig bra og det er god plass. Vi går ut til marinemuseet på Karjolsværn. Ubåten KNM Utstein og Motortorpedobåten Blink er det mest interessante å se, men det er også mye annet fra marinehistorien. Vi besøker også fotomuseet Preus som holder til i samme bygning. Begge museene er gratis. Jeg sykler en tur om ettermiddagen Senere drar vi videre til Østre Bolern. Det er en åpen kafe der, men vi kjøper ikke noe

onssdag 29/7 Sandefjord I dag pøser det ned. Det er dessverre ikke noen organisere omvisninger i fjellanlegget her og det er ikke særlig fristende å utforske på egen hånd ved gå tur på trange skogstier på Bolærne i regnværet, så vi drar videre mot Sandefjord. Får en makrell på dog på veien. Når vi kommer fram viser det seg at påhengsmotoren på jolla har falt av. Utrolig at det går an ettersom det er andre gang. Jeg får prøve å lære av dette og alltid sjekke og sikre motoren. Vel, vi kjøpte motoren brukt for seks år siden og jeg har hatt problemer med å starte den i det siste så det var vel kanskje ikke så stort tap likevel. Vi besøker en hvalbåt i havnen og hvalfangermuseet. Begge er interessante, selv om vi har vært på hvalfangermuseet før. Skjønner at hvalfangst må ha vært tøffe tokt. Jeg tar en sykkeltur og kjøper sykkelolje ettersom det piper når jeg tråkker.

Torsdag 30/7 Pent vær igjen. Det er sykkelløp i Sandefjord i dag så vi velger å bli her fort å få med oss det. De kjører i en relativ kort bane rundt sentrum. Løpet er på en time pluss fem runder. Ganske artig å se på. Jeg sykler en tur og overraskes av et skikkelig pøsende regnvær og blir søkk våt. Når jeg skal bremse tar jeg feil brems og går over styret og slår albuen i asfalten. Det blør, men er ikke særlig vondt eller alvorlig.

Fredag 31/7 Drar videre og er innom vikingbyen Kaupang. Utstillingen er mindre enn jeg hadde ventet, men det er likevel interessant å høre om dette. Det er vesentlig modeller og replika som stilles ut i et lite hus. Vi drar videre til Stavern. Dorger tre makrell og en sei på veien. I Stavern er vi innom verftet her hvor det er gallerier nå. På et utemarked kjøper Liv et heklet putevar i hardangersøm, 100 kr. Jeg kjøper en femøring fra 1876 som jeg får for kun 20 kr. Jeg tar en liten sykkeltur. Krankgiret er dessverre gåent.

Lørdag 1/8 Liv tar timesekspressen hjem kl 9 for å være med på 50-årsfeiring til en kollega. Hun skal komme tilbake i morgen. Jeg forsøker å reparere giret, men må gi opp. Drar innom en sportsbutikk med verksted og der setter de på et nytt gir. Det koster 300 kr. Drar innom bruktmarkedet og kjøper en Jo Nesbø krim til 20 kr og en amerikansk sølvdollar fra 1896 til 300 kr. Sykler en tur i området og handler på Rimi. Drar ut og dorger et par makrell og legger meg på Stavernsøya. På kvelden er det tomt fort gass. En vennegjeng på ca. 7-8 par er der ute. Jeg slår meg sammen med dem om kvelden og det er riktig koselig med bål trekkspill og gitar og allsang. Det er en virkelig god sanger der.

Søndag 2/8 Jeg drar tilbake til Stavern. Får tak i gass og ny flaggstang og flagg på Jernia. Tar en 75 cm stang og 70 cm flagg. Jeg sykler en treningstur Liv kommer kl 16. Tenkte å kjøre til Langesund men det er for grov sjø så vi snur og legger oss på Stavernøya igjen

Mandag 3/8 Det er fire store krabber og en liten flyndre i teina. Jeg reiser ganske tidlig og dorger mot Langesund. Får tre makrell og tre små sei. I Langesund kjøper vi kremfløte og grønnsaker for å lage kremet fiskesuppe. Dessverre glemmer vi mel til jevning, men vi bruker en rett i koppen fiskesuppe som tykningsmiddel. Den blir god, om enn litt tynn, med tre små sei, to krabber, 2,5 dl kremfløte, 0,5 dl vann, en gulrot, vårløk, ingefærrot, hvitløk og suppeposen. Jeg sykler en tur på tre mil. Leser selvbiografien til Lance armstong, «Its not about the bike» og jeg blir inspirert til lengre treningsturer av det. Etterpå drar vi til Jomfruland. Vi leier en sykkel til Liv der og sykler hele øya på langs. Er innom et galleri der det er utstilt veldig naturtro oljemalerier. Jeg er begeistret for et naturbilde av en rolig bekk med speiling og synlig elvebunn. Det koster 15000, men er solgt.

Tirsdag 4/8 Risør I dag regner det mye. Tar en tur i det gamle fyrtårnet på Jomfruland. Vi er de første besøkende selv om det har vært oppe over en time. Vi er også innom et galleri og en utstilling over gamle gjenstander fra stedet. Lisa ringe rog vi avtaler at hun og Leina møter oss til torsdagi Risør Vi reiser til Kragerø. Jeg tar en sykkeltur til Sannidal og Kil brygge. Det er opphold når jeg starter men snart plasker det ned og jeg blir gjennomvåt. Vi drar ut igjen og legger oss på en uthavn som heter Krikkholmene

Onsdag 5/8 Vi går opp til Krikkholmen Fort. Det er virkelig artig å se dette. Det er mange lange skyttergraver og underjordiske bunkere og ganger. Vi har med lommelykt og utforsker gangene. Fortet ble bygget av Tyskerne under krigen, men ble aldri tatt i bruk. Så kjører vi til Risør. Det er en del vind fra sør og ganske grov sjø, men vi kommer da fram. Tar en makrell på Dorg utenfor Risør. Tar en rund ei byen, men siden vi bare får plass ytterst på brygga der det er mye bølge fra passerende båter velger vi å dra ut til frihavna Brennholmen.

Torsdag 6/8 Har hatt ute snikesnøre men reker men det ble ingen fangst. Kjører inn til Risør igjen. Jeg sykler en ganske lang tur på en grusvei ut på en halvøy her. I båtbutikken her er vi heldige og får kjøpt et klosettlokk som passer eksakt. Det koster 600 kre og er bedre enn det gamle. Jeg vurderer også å kjøpe en ny Honda 5 hk som er på tilbud til 9300, men jeg dropper det. Lisa, Leona og Marcus kommer ved 22- tiden. Vi legger oss på svai ved Risøy motorbårforening.

Fredag 7/8 Vi drar inn til Risør igjen. Prøver å fiske litt, men får ingen ting. Har også hatt en krabbeteine ute, uten resultat. Vi kjører en tur ut til Lyngør. Lisa får en stor sei på dorg. En Horngjel faller ut etter at vi har den over ripa. Senere setter snøret seg fast og ryker. Vi legger oss i en uthavn litt nord for Lyngør.

Lørdag 8/8 Vi kjører inn til Risør og Lisa drar hjem. Jeg kjøper nye dorgesluker og søkke. Deretter kjører vi ut ti len uthavn litt sør for Lyngør. Vi dorger og får fire makrell med engang. Like etterpå får vi to sei.

Søndag 9/8 Har sniksnøret ute, men av en eller annen grunn ryker det når jeg skal ta det opp neste dag. Dermed forsvinner krokene og to gule søkker. Vi har også en krabbeteine ute, men det er ikke noe der. Det er overskyet og vi velger derfor å dra til Arendal, fremfor Tvedestrand med utendørs badeland. I Arendal er det både Noas ark og Vitensenter og vi velger det siste, både fordi Noas ark er dyr (650 kr) og fordi det er et kommersielt sirkus. Vitensenteret der veldig bra med mye leker og aktiviteter. En av de populære tingene er å heise seg opp i en stol ved hjelp av taljer.

Mandag 10/8 Kjører bilen ut i utkanten og finner en gratis parkeringsplass. Etter frokost drar vi en runde opp Nidelva, rundt Hisøy og ut til Torungen fyr. Vi forsøker å dorge litt, men får ingen ting. Det er heller ingen ting i krabbeteina. På Torungen er det en DNT hytt som står ulåst. Det er hele 25 sengeplasser der, men ingen gjester der nå. Vi drar tilbake til Arendal og bruker litt tid på lekeplassen. Spiser middag, og tar jordbær med krem til dessert. Posten har en stand her der de deler ut små gaver til ungene. Jeg registrerer meg med digital postkasse. Lisa, Leona og Marcus reiser hjem ved 17-tiden. Jeg sykler en tur til Tromøya.

tirsdag 11/8 Jeg tar en siste sykkeltur i Arendal. Vi drar fra Arendal og legger oss på samme sted som på vei nedover ved Lyngør

Onsdag 12/8 Vi kjører til Risør og er med på vektervandring. Liv skifter bandasjen på skrubbsåret, jeg har fått verk i såret Jeg sykler en tur på ca to mil og blir ganske sliten

Torsdag 13/8 Bestiller time på legesenteret i Kragerø kl 14. Vi kjører fra Risør ca. 11:30 og rekker det greit. Legen vasker såret med saltvann, men skrubber det ikke opp. Han bemerker stripen oppover armen. Han sier det er betennelse i en lymfeåre og ikke farlig. Han bemerker også at i gamle dager kalte de det blodforgiftning og hvis stripen nådde hjertet så døde man, men det er bare tull. Jeg husker at det ble sagt da jeg var liten Jeg får resept på antibiotika og tar blodprøve som viser CRP på 40. En sykepleier/ laborant bandasjerer det med fucidin og. Det koster drøyt 200. På apoteket sier de at jeg kan bli kvalm av denne antibiotikaen (Dicilin 500 mg) og anbefaler Idoform for å bli kvitt kvalmen. Jeg tar begge deler og det kommer på drøyt 300 kr. Vi tenkte å legge oss på en plass som heter Valle hvor havneboka sier det er gratis gjestehavn, men boka er nok foreldet, for det var 200 kr der. Vi la oss derfor på svai

Fredag 14/8 Vi drar videre til Nevlunghavn. Vi går til Nevlunghavn bakeri som er helt supert. Delikate kaker på rekke og rad. Jeg tenker på Birken og tar bare en svart kaffe, men Liv tar en Napoleon. Stjeler en liten bit. Sykler en tur på 39 km. Skriver kort til muttern. Tenkte først å legge oss på skjæra rett utenfor Nevlunghavn, men jeg syns det er for trangt og grunt så vi drar videre. Tar sikte på Steilene, men det det blåser stadig sterkere og er meldt vind i natt og i morgen så vi velger Stavernsøya i stedet.

Lørdag 15/8 Det blåser en del i dag, men sola skinner mesteparten av dagen. Vi har tenkt oss til Verdens Ende, men søker midlertidig nødhavn i Ula. Etter ca tre timer har det løyet og vi drar videre til Verdens Ende. Jeg sykler en rolig tur på 40 km. Får vondt i baken av setet så jeg bestiller et nytt fra bbikeshop.no. I ordrebekreftelsen står det at leveranse er beregnet 3.9 så da tror jeg at jeg vil benytte angreretten og kjøpe i butikk.

Søndag 16/8 Siden setet jeg bestilte ikke vil komme til Birken skriver jeg til bikeshop.no at jeg avbestiller. Jeg bestiller et nytt fra Wiggle.co.uk. det skal komme i løpet av seks dager. Vi tøffer nordover til tønsberg der vi møter May-Britt, Colin og Eirik. Eirik jobber som vakt på en uterestaurant og som snekker. Han er en stor og kraftig kar og er rolig o fornuftig som vakter bør være. Syns han minner om Viktor. Han sier han unngår brus for å holde sukkerforbruket litt lavt. Mye er gjort ved å kutte brus som han sier. Vi tar en kort tur i skjærgården der og ser på noen fine villaer og prøver å dorge litt men får ingen ting. Colin og Eirik sier de ofte fisker sjøørret med spinner og sluk. De drar ca kl 20. Vi kjører ut til Torgersøya der vi klan ligge på en brygge. Det er en avgift på 60 kr som skal legges i en konvolutt i en åpen kasse.

Mandag 17/8 Vi går en liten tur på Torgersøya. Det er en del hytter her, men nå ser det ut til at øya er helt folketom. Vi kjører rolig til Østre Bolern. får fem makreller på dorg på veien. Vi går en tur sammen det er få båter her nå. Kun tre stykker på formiddagen men det kommer noen flere utover dagen. I kaserna er det nærmere hundre sjetteklassinger på tur. Godt å se at byggene brukes til noe. Jeg tar også en sykkeltur. Det er ikke mye veier, men med alle bakker og stier så blir det da noen kilometer. Vi drar vider ved 19 -tiden ettersom det koster 190 kr å ligge der etter kl 20. Stopper ved midtre Bolærn og finner fangeleiren for russere. Det er en del plakater og rester etteer den. Det jeg ikke var klar over var at det var hele 100 000 russiske fanger i Norge og at disse ikke kom fra fronten i Finnmark. de kom hovedakelig fra østfronten i Europa og ble fraktet til Norge fordi det var behov for arbeidere her. De ble blant annet satt til å sprenge ut fjellet for å lage kystfort. På midtre Bolærn ble de tuberkuløse fraktet. Vi drar videre til Missingen. Legger ut snikesnøre og Krabbeteine på vestsida etterspm de der kan ligge i ly av østavinden. Petter i Liland Sport bekrefter at de kan slette ordren min om sete der. Jeg takker for grei og god service.

Tirsdag 18/8 Jeg ror jolla utover for å ta opp teine og snikesnøre, men snur ettersom det er ganske kraftig fralandsvind. Det vil være katastrofe å miste en åre her. Været er stålende, men det er østavind. Liv og jeg går en liten tur på Missingen. Der en brun hare som vi følger etter og ser mange ganger. Hvis det da ikke er flere som ser like ut. På snikesnøret får vi bare en liten torsk, men i teina er det faktisk både en svær krabbe og en mellomstor hummer. Den lå på ca 30 meter. Kaster hummeren og tar krabba og fisken samt to makrell med til Arve og Anette. Vi kommer dit ca 11:30 og blir ca tre time. får vafler med rømme og syltetøy. De kjører oss ned til båten. Vi kjører til Larkolen og legger oss på svai bak halvøya Danmark.

Onsdag 19/8 Ser at Sletter har fått ny fin ilansdtigningsbrygge; det var på tide. Vi kjører rolig innover og tar en liten stopp i Son. De har endelig fått sammenhengende gangvei langs sjøen der og det er en stor forbedring. Et minus er at man må betale for dagfortøyning. Riktignok kun 60 kr, men ettersom vi bare hadde tenkt å handle litt og dra videre føles det likevel som å bli litt lurt. Så at det var en mulighet for en times stopp som nok er gratis helt innerst ved butikken. Tok et bad lengre inne og vannet var nå helt skjønt. Første gang jeg ikke har svømt rett tilbake og opp igjen etter å ha stupt uti. Kanskje den varmeste dagen denne sommeren. Lisa henter oss på Furruset kl 18. Jeg tar en sykkeltur på 23 km. Deilig å bruke Apex'en igjen. Den gamle sykkelen lar jeg stå igjen på båten

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Marinemuseet på Karjolværn i Horten er absolutt verdt et besøk

Hvalfangermuseet i hvalfangerbyen Sandefjord har skjelettet av en blåhval.

Det koster nok ja

Litt bølger utenfor Ula

Innseilingen til Lyngør er noe av det fineste båtfolk kjenner til.