Vårt valg var en Nidelv 26

Erfaringer med snekke fra Kristiansand til Gøteborg

Logg for sommeren 2021

Turen går til Hvaler

Mandag 5/7 2021 Første dag med båtferie og Isabell og Marcus skal være med fram til Onsdag. Da skal de ta bussen til Oslo fra Drøbak og Niklas skal hente dem. Lisa skal kjøre oss ned i kveld. Først skal Vi gjøre en del ærend. Drar innom Håkensen maskin med Erna. Den går ikke ut av ladestasjonen. De skal se på det. Tar også en tur til bilkomponenter på Kløfta. Spør om lister og skvettlapper. Må kjøpe det på nett. De kan montere for 600 kr. Kjøper Gelcoat 8008 på Best Marin. Liv og jeg kjører til Frognerkilen med jolla. Setter den ut ved båsslippet ved kroa. Dessverre fungerer ikke elmotoren. Så jeg må haike med en seilbåt ned til brygge 7. Setter batteriene på lading. Kjører også innom Biltema og kjøper et nytt 86 ah maritimt batteri. Isabell og Marcus skal være med Lisa kjører oss ned. Noen har tatt ut ladeledningen. Muligens gjelder ikke ladelappene fra fjoråret? Resultatet er at jeg ikke får startet. Heldigvis kjøpte jeg et nytt batteri, så jeg monterer det. Hadde tenkt at det skulle være til jolla, men nå må det brukes her. Vi kommer oss av gårde ved 21 tiden og kjører til Steilene.

Tirsdag 6/7 Det er markjordbær på Steilene. Marcus og Isabell blir med for å plukke, men de er litt skuffet over hvor små de er. De er ikke større enn blåbær, men gode. Kjøpte en is i kiosken. prøver jolla med elmotor, men finner ut at propellen ikke snurrer selv om drevet går rundt. Klarer ikke å demontere propell med pipenøkler. Velger å lime det sammen med epoxy. Kanskje det holder. Tar båten over til øya med tank. Tar en turinn i tankensom er litt spennende. Marcus klatrer ut av tanken på siden. Det er fire sauer der som er lekne og tillitsfulle. Kommer ig lukter på oss og løper etter Isabell og Marcus. De blir litt redde. Når vi kjører sørover kommer en båt opp på siden og vinker til oss og peker. Jolla vår ligger igjen. Tauet har nok gått i propellen og røket. Det er en del vind fra sør og litt utfordrende å legge ut. Vi drar sørover til Håøya og legger oss i Tåjebukta. Det har kommet en stor flott flytebrygge der. Veldig stort fremskritt. Det er to år siden vi var her og da var det veldig dårlige bryggeforhold. Har litt problemer med å legge til i vinden, men det går bra til slutt. Mange av bygningene her er nå pusset opp. Hyggelig å se at de brukes og ikke forfaller. Bunkersen innerst i Tåjebukta er leid av en forening. Den er nytt tak og terrasse. Lagerbygget nederst mot toalettene er innredet med kjøkken og skal visstnok bli kafe med skjenkebevilling. Mølla har fått lemmer foran vinduene. Det er iallfall bedre enn knuste ruter. Oslo kommune har visstnok brukt 15 millioner på bygninger og brygge. Vi går opp til Naturverkstedet. Kjøper to brownies og to kanelsnurrer. Melkingen av geiter er nå kl14. Prater litt med Helge som driver stedet. Forteller at besteforeldrene mine traff hverandre her. Han blir i fyr og flamme fordi han har lett lenge etter kilder som kan fortelle noe om forholdene i ammunisjonsfabrikken. Det har blitt skrevet noe om prostituerte og slaveforhold, men det er neppe kredibelt. Jeg må love å sende ham noen historier. Tekster Bente og Arve om dette, og Bente kommer med en god del informasjon. Tenker jeg vil forske litt og lage en skikkelig historie av det. «Katy fra sprengstoff fabrikken» Får med Marcus og Isabell for å bade. Lærer Marcus å stupe. Temperaturen i vannet er supert.

Strømtangen

Onsdag 7/7 Står opp 5:30 og går en tur på Håøya. Forbi Dragsund og tilbake til Messa. Serat geitene har overnattet i Sagbukta. Prøver å fiske litt men får ingen ting. Tre båter fra Gressholmen har kommet og ligger på samme brygge som oss. Henning og to til. En ny elektrisk servicebåt fra Oslo kommune kommer og tømmer søppelcontainerne. Det er Hovedøya 2. Den ligger på Hovedøya og lader om natta. Marcus tester motoren som jeg har reparert med epoxy lim. Den funker bra, men det er ikke fart nok til å være spennende lenge. Vi kjører til Drøbak. Det blåser friskt fra sør og er i overkant mye bølger. Prøver å dorge litt men får ingen ting. I Drøbak havn sliter jeg også med å få lagt til. Båten driver raskt sidelengs inn mot de andre båtene. Må ut og hale båten etter pælene som står der. I Drøbak kjøper vi softis og går på akvariet. Isabell og Marcus tar bussen kl 15:15 og møter Niklas på bussterminalen. Leona skal ha forsinket bursdagsfeiring kl18. Har litt problemer med bussbillett. Vi trodde vi kunne kjøpe på bussen, men de må kjøpes på Narvesen. Vi ordner det ved å kjøpe på ruter app, ta screeshot og sende det. Vi går en liten tur om kvelden. Det er sol, men mye vind.

Torsdag 8/7 Telefonboksen i Drøbak havn er omgjort til bokbyttekiosk. Jeg leverer en svensk Donald pocket og tar med Bør Børson JR. Holdt på å kjøpe ett tobinds Asbjørnsen og Moe på torget for 200 kr, men lot det være. Det blåser en del i dag fra sør. Jeg tror likevel det ikke er mer enn at vi kan dra. Det er meldt at vinden skal avta utover ettermiddag og kveld. Vi tar en tur ut ved 16 tiden, men snur på grunn av bølgene. Sykler en tur sørover og kommer til Hallangspollen og Follo museum. Museet er stengt, men vil oppsøke det senere. ved 19 tiden drar vi videre. Det er også da havnevakta vil ha betaling, så vi slipper unna den. Det er 250 kr. Vi krysser fjorden og kjører mot Rantonholmen. Etter Filtvedt blir det større bøger fra sør så jeg kjører inn i moloen ved Tofte Cellulose. vi ligger der en times tid til det har løyet enda mer og drar så videre til Rantonholmen. Vi er de eneste på brygga denne gang. Som jeg minnes fra siste er det en flott litt trolsk og vill skog på øya. Hyggelig sted å besøke.

Fredag 9/7 Vannpumpa fungerer ikke. Oppdager at forbruksbatteriene er fullstendig tomme. Tenker å kjøpe nye på Horten marina så vi drar i den retningen. Underveis oppdager vi at midtre vindusviskermotor er glovarm. Det må være der strømmen forsvinner. Det viser seg st viskeren er feil innstilt og står og presser mot vinduskanten. Bestemmer meg for å koble ut vindusviskeren og vente med å bytte ut batteriene. De kostet tross alt 4000 kr og jeg tror ikke de er så gamle. Vi legger oss til på Horten Gjestebrygge og stter på batterilader. Den blinker for avsulfatisering. Får se hvordan det går. Jeg sykler til marinemuset. Besøker museumsskipet Narvik. Det er en fregatt som ble bygget i Horten i 1965 og var i tjeneste helt til 2007. Veldig interessant å se hvordan forholdene var for gatene på skipet. Det som slår meg er at det er veldig trangt, 12 senger på små rom. Hele mannskapet er på 120 og skipet er ikke veldig stort. Sykkelkjedet glipper hele tiden så jeg stopper ved en sportsbutikk og spør om de kan fikse den. De sier at kjedet og tannhjul bak må skiftes. De kan ha den klar til i morgen formiddag. Jeg går med på det, vi kan bli her til i morgen. Riktignok er det utmerket å kjørr vider i dag, og i mogen skal det regne, men det får gå. På kvelden kjøpe Liv og jeg Thaimat i parken. Spiser det der. Veldig godt. Vi har avtalt å møte Grace og Sindre i Frerikstad på Søndag

Lørdag 10/7 I dag regner det. Vi går og kikker i Shoppingsenteret. Jeg kjøper en bok om Olav Tryggvasson av Øystein Morten. Sykkelen er klar kl 12. Det koster 1200, og den er en drøm å kjøre med, bortsett fra at den ene bremsen fremdeles er dårlig. Jeg ba ikke om å skifte den. Det er en blues konsert med Horten blues band på et sted som heter Stallen. Vi kjøper billetter 200 kr stykket, men når vi kommer dit er det fullt. De har ikke lov til å slippe flerr inn. De sier vi kan sitte utenfor å høre på for halv pris. Vi gjør det en liten stund, men det blir for dumt. Vi får alle pengene igjen samt en beklagelse. Det blåser mindre om kvelden, og regnet skal lette. Vi drar derfir videre, krysser fjorden og legger oss på svai i Hankøsundet.

Søndag 11/7 Det blåser dessverre en del i dag, men det er varmt og sol. Grace og Sindre møter oss i Skjeberkilen kl 11 . Vi tar en tur ut og legger oss litt på svai. Drar videre og legger oss i ly på Flatskjæra. Faktisk veldig lun plass. Bader, supert vann. Dorget litt på veien tilbake og får en ganske stor makrell. Samtidig som vi får makrellen løsner gummibåten. Vi møter en båt som peker for å gjøre oss oppmerksomme. Det blåser mye så det er litt styr med å få tak i gummibåten igjen, men vi får det da til. Det er knuts som har løsnet. Min skyld. Liv blir med Grace og Sindre og tar bussen hjem Jeg legger meg på svai i Skjebergkilen.

Mandag 12/7 Fredrikstad Pent og varmt vær, og lite vind. Starter dagen med eb dukkert. Setter kursen mot Fredrikstad. Dorger på det stedet vi fikk en makrell i går og får fire på første kast. Kjører noen ganger frem og tilbake der og drar fire til. Legger meg på gjestehavna i Sentrum av Fredrikstad. Tar en sykkeltur om Gamlebyen og distriktet nordover. I dag er det litt mer liv i gatene i gamlebyen, men det hadde vært hyggelig om det var mer. Det er mange tomme gater selv om det er midt i turistsesongen. Fyller opp med diesel på dieselbåten i sentrum. 70 liter. Den har pleid å ha billig diesel, men nå er det 11,19 som er omtrent det samme som på Hankø. Kjører ut på vedtsiden for å dra rundt Kråkerøy. Legger meg på svai mellom småøyene nord for Kråkerøy. Makrell til middag i dag. Får snap av Niklas med bilde av han og Viktor. Viktor er på karantenehotellet men kan gå ut så lenge han holder avstand. Sender et par solnegangsbilder kl 10 og 10:15.

Tirsdag 13/7 Milly og Niklas og alle fire barna kommer på besøk i dag. De kommer vad 12 tiden. Først vil jeg gjøre et forsøk på å fikse fjernstyringen til ankervinsjen. Antar st batteriet er gåent. Det er et lite batteri som jeg ikke har i båten. Kjører inn til Herføl marina. De har heller ikke den typen batteri, men de antar at Coop Prox har som ligger et par kilometer lenger ute. Sykler ut og kjøper batteri, men jeg har ikke tid til å montere det. Kjører over til Skjeberkilen der jeg møter Niklas og co. Vi forsøker å dorge litt på samme sted og får en liten makrell. Dorging er en dårlig form for fisking med barn. Burde nok hatt agnsild. Vi legger oss på Flatskjera. Samme plass som med Grace og Sindre. Alle bader mye. Marcus stuper og tar «dødsens». spiser wienerpølser. Vi dorger på veien hjem og får en makrell til. Niklas får også en svær på stang, men den faller uti igjen. Returnerer til Skjebergkilen ca 19:30. Sender med dem fire makreller. Jeg legger meg på svai i Skjebergkilen.

Tobias hopper fra targabøylen

Onsdag 14/7 Det tordner en del på formiddagen så jeg velger å ligge i ro i Skjebergkilen inntil det har gitt deg. Finner feilen på fjernkontrollen til ankervinsjen. Det er en brukket kontakt på kontrollboksen. Antar at jeg må lodde på en ny kontakt der. Finner ut at gassflaska likevel ikke er tom. Kanskje noen hadde stengt ventilen. Ser at jeg trenger liten stjernetrekker loddetinn, syre og loddebolt. For å fikse stoppmagneten tenker jeg at en lampe ville lettet jobben. Drar nordover ved middagstid. Jeg tar en rast ved Eldøya. Det er et svakt drag fra nord aå jeg bare stopper motoren og lar båten drive på sørsiden. Er litt uoppmerksom og båten driver på land. Tenker å legge meg på svai mellom Beverøya og Bile, men da blåser det opp, og yr melder om masse lyn i Drøbak. Kjører derfor inn til havna i Son. Tar en sykkeltur til Hølen. Prøver sykkelveien som er anlagt over den nedlagte jernbanebrua der.

Torsdag 15/7 Hjem igjen Tar en ny liten morgentur med sykkel sørover fra Son før, jeg drar videre med båt. Kjører til Tåjebrygga Håøya igjen. Samme sted som vi var for en uke siden. I mellomtiden har de lagt ut nye utliggere så det er plass til flere båter og man kan stå i bås. Det er mye bedre løsning enn krok som brukes i Dragsund. Sykler litt på Håøya også. Går også en tur opp i retning Varden, men ikke helt frem. Avtaler at Liv skal hente meg på Frognerkilen. Det er veldig varmt i dag så vi venter til kl 18 med å møtes der. Det er 30 grader i skyggen men sola er litt svakere om kvelden. Ringer Niklas og får tilbake Teslaen som han har lånt.

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Kveldsstemning i Hvalerskjærgården

Steilene

Mølla på Håøya har endelig fått en viss opprustning

Geiter på Håøya

Det blir en del makrell på dorg